چگونه توانستیم با استفاده از روش حل مسئله دکتر"شور" مهارت روابط بینفردی را در دانشآموزان کمتوانذهنی پایه نهم بهبود ببخشیم |
کد مقاله : 1007-CNF |
نویسندگان |
محبوبه ابوالقاسمی *1، فاطمه محبوبی قاضی محله2، وحیده فدایی نژاد1 1اموزش و پرورش 2دبیر آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
تمام افراد در زندگی روزمره خود با مســائل متفاوت و متنابهی روبرو میشــوند که لزوم آموزش مهارتهای مقابلهای و حل مسـئله را بیش از پیش برای روانشـناسان و متخصصان تعلیم و تربیت فراهم میآورد. افرادی که توانایی حل مســئله بالاتری دارند در مقابله با مشــکلات از راهحلهایی اســتفاده میکنند که بهترین و مناسـبترین پاسـخ را برای آنها داشـته باشد. افرادی کـه مهارتهای حل مســـئله را به خوبی فرا گرفتهاند در ارتباط با محیط اجتماعی و تعامل با آن روش-هایی را به کار میگیرند که به موفقیت روزافزون آنها منتهی شود. پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش حلمسئله به روش دکتر میرنا بیشور بر روابطبینفردی دانش-آموزان کمتوانذهنی انجام شد. این پژوهش برروی 9نفر از دانشآموزان کمتوانذهنی پایهی نهم آموزشگاه نیکان که بیشترین مشکل را به لحاظ تعاملات بینفردی دربین سایرین داشتند اجرا گردید. ابزارجمعآوری اطلاعات دراین پژوهش شامل پرسشنامه خلاصه شدهی مهارتهایاجتماعی گرشام-الیوت فرم معلم, و مصاحبه و مشاهده و تهیهی چک لیست رفتاری ازمیزان فراوانی رفتارهای مورد نظربود, یک بسته آموزشی نیز برای آموزش مهارت-های بینفردی با توجه به محتوای کتاب حل مسئلهی دکتر میرنابیشور تهیه شدهبود. نتایج نشان داد که اجرای راهحلهای پیشنهادی در راستای تاثیر آموزش حلمسئله به روش دکتر میرنا بیشور بر روابطبینفردی دانشآموزان کمتوانذهنی که شامل دیوارتلنگر, بازیگوشی بارنگها, پیوند تفکرها, آمادگی ذهنی و باشگاه مهارت میشد, در بهبود روابط بین فردی دانشآموزان تاثیرگذار بوده است. |
کلیدواژه ها |
حل مسئله، مهارت بینفردی، کمتوانذهنی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |