چگونه توانستیم مهارتهای اجتماعی ومشکلات رفتاری دانش آموزان باکم توانی ذهنی(آموزش پذیر) در پایه ی اول را بهبود بخشیم؟ |
کد مقاله : 1003-CNF |
نویسندگان |
محسن مرادی کوچی *، مرضیه زارعیان، سمیه برزوئی نژاد لنگرودی آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
کودکان کمتوانذهنی دارای نقصهایی در زمینهی مهارتهای اجتماعی هستند که این نقص در مهارتهای اجتماعی، آنها را با طیف وسیعی از مشکلات سازگاری، شخصیتی و عاطفی مواجه میسازد. برهمین اساس، این افراد نسبت به افراد عادی، مشکلات رفتاری بیشتری داشته و ارتباط ضعیفی را با همسالان خود نشان میدهند که موجب کاهش کارآیی آنها در جامعه و نهایتاٌ کاهش کیفیت زندگی این افراد میگردد. پژوهش حاضر که از نوع پژوهش در عمل میباشد. با هدف بهبود مهارتهای اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان کمتوانذهنی(آموزش پذیر) پایهی اول آموزشگاه استثنایی توحید یک، در سال تحصیلی 98-97 انجام گرفت. مسألهی مورد نظر در این پژوهش، ضعف در مهارتهای اجتماعی، و مشکلات رفتاری دانشآموزان مذکور در کلاس درس و مدرسه بود. بنابراین به منظور تغییر وضع موجود، ابتدا با استفاده از ابزارهای علمی جمعآوری اطلاعات(مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه، چک لیست و اسناد و مدارک) دادههای لازم گردآوری شد و سپس با بهرهگیری از روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات(الگوی شش-پرسش، ترسیم مفاهیم، تجزیه و تحلیل مسائل و نمودار استخوان ماهی) عوامل مؤثر در ایجاد مسأله شناسایی شد و راهکارهایی جهت تغییر وضع موجود پیشنهاد گردید.از میان راهکارهای پیشنهادی پنج راهکار عملی(آموزش مهارت-های اجتماعی، خانواده درمانی، سپردن نقش مسئولیتی، تقویت ژتونی و بازی درمانی) انتخاب شد، و پس از اعتبار بخشی توسط گروه پژوهش و همکاران باتجربه، اجرا و تحت نظارت قرار گرفت. نتایج و ارزیابیهای صورتگرفته پس از اجرای راهکارها، بهبود چشمگیری را در رشد مهارتهای اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان نشان داد. |
کلیدواژه ها |
مهارتهای اجتماعی، مشکلات رفتاری، کم توان ذهنی، آموزش پذیر. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |